Back to home
in Azië, Thailand

Koh Phangan: Hoe kom je er?

• oktober 16, 2020
  • By Laura
  • 1 Comments

Inmiddels ben ik twee keer op Koh Phangan geweest en het meest lastig vind ik de bereikbaarheid. Elke keer heb ik het dan ook op een andere manier gedaan, omdat er eigenlijk geen ideale manier is om er te komen. Het is niet de makkelijkste bereikbare bestemming, je moet er een beetje moeite doen. Het zal het waard zijn, dat beloof ik. Lees snel verder als je wil weten hoe je op Koh Phangan komt.

Kies wat bij je reis past

Er zijn verschillende manieren om op het eiland te komen, het ligt dan ook aan verschillende factoren waarom je voor een bepaalde manier van reizen kiest. Denk aan budget, seizoen, tijdsduur van je vakantie en waar je vandaan kan moet komen. Er zijn drie verschillende manieren -die ik ken- om op het eiland te komen:

• Vliegtuig en boot
  • Trein en boot
  • Bus en (nacht)boot

Vliegtuig en boot

Dit is de duurste optie van allemaal, maar wel echt heel relaxt. Je kan namelijk naar Phuket, Surat Thani of Koh Samui vliegen. Vooral Surat Thani en Koh Samui zijn aanraders als je maar een korte tijd in Thailand of Koh Phangan zal doorbrengen. Als je je tickets een beetje vroeg aanschaft, kan je dit voor nog een best vriendelijk prijsje doen. Als je naar Phuket vliegt, moet je nog wel een deel met de bus afleggen. Dit kan je gewoon bij je hotel in Phuket regelen. Echt, je zal verbaasd zijn over hoe je toch altijd weer op de gewenste bestemming uitkomt. De Thai zijn hier koning in.

Trein en boot

Wanneer je op Bangkok vliegt, is het ideaal om de trein te nemen naar Surat Thani. Ons hotel zat toevallig ook nog dichtbij het treinstation, waardoor het allemaal nog makkelijker te regelen was. Mocht je in de buurt van een metro-halte zitten, dan kan je de metro nemen naar Hua Lamphong. Vanaf daar hoef je alleen nog maar de weg over te steken naar het treinstation. Wij zijn een dag van te voren naar het station gegaan en hebben daar de trein- en boottickets gekocht voor 1000BHT. WIj kozen om tweede klas te reizen, omdat eerste klas vaak een ijskoude airco heeft. Het duurt wel ontzettend lang en is erg vermoeiend, maar als het lukt om te slapen in de trein gaat de tijd een stuk sneller. Ondanks de keuze voor tweede klas, was het alsnog erg koud in de trein. Vergeet je dus niet warm aan te kleden.

Bus en (nacht)boot

Nu had ik via via vernomen dat er een nachtboot zou zijn van Koh Phangan naar Bangkok. Dus toen ik op Koh Phangan was, dacht ik om dit eens uit te proberen. Op mijn scootertje ging ik naar de haven en vroeg bij het loket om een nachtboot naar Bangkok. Ja, zei ze, die is er. Top. We zouden dan met de boot gaan en dan zou er nog een stukje zijn met de bus naar Bangkok. Zover ik het begreep, was dit een klein stukje.

We gristen onze spullen bij elkaar en renden de boot af.

De volgende dag stapten we op de boot en ging ik me heerlijk installeren voor een dutje. De boot kwam stil te staan, waarschijnlijk een tussenstop. Er kwam een Thaise vrouw naar me toe en vroeg “Bangkok?”. Ja, daar moesten we heen. Oh god, ik zag het meteen al aan haar lichaamstaal, we gristen onze spullen bij elkaar en renden de boot af. Naar een ander boot.

Mijn vriendin en ik moesten er hard om lachen, want het was gelukkig goed afgelopen. Ik ging languit liggen op drie stoelen, maakte mijn koffer open voor een dekentje en ging Netflix kijken. De boot lag weer stil, ik zag iedereen opstaan. Ik werd al meteen onrustig en riep mijn vriendin. Ze zei dat het wel mee zou vallen, maar dat geloofde ik niet. Dus ik ging voor de zekerheid mijn spullen maar pakken. Inderdaad, we moesten weer van de boot af. Ongelofelijk. Er stond geen nieuwe boot klaar, maar een bus. Ik keek op maps.me om te checken waar we waren. Sri Thanu. We hebben dus daarna nog ruim acht uur in de bus moeten zitten. Die nachtboot heb ik dus nooit gezien, tenzij dit hem was.

Plan niet alles van te voren

Persoonlijk zou ik alles ter plaatse regelen, tenzij je van plan bent om met het vliegtuig te gaan. Ter plekke valt er altijd wat te regelen. Vind je het spannend om het ter plekke te regelen? Hier nog een paar extra tips:

• Neem niet genoegen met het eerste aanbod, vooral als de prijs je niet bevalt.
    Zeg dan dat je er later nog op terug komt. Zo werd er tegen ons gezegd dat we alleen met de taxi naar Surat Thani konden. Dit leek ons erg vreemd, dus uiteindelijk zijn we met de trein gegaan.
  • Reis zoals de locals doen.
    Maak gebruik van het openbaar vervoer, zoals bus, trein en metro. Vooral in Bangkok is het heel gemakkelijk om met de metro en trein te gaan.
  • Wees sceptisch, maar vertrouw de lokale bevolking.
    Meestal komt het wel goed en vooral in Thailand, waar ze je graag willen helpen. Heel erg paranoia zijn helpt namelijk ook niet, dus vertrouw een beetje op je gevoel.
  • Regel zo veel mogelijk bij je hotel.
    Zij willen je graag helpen en hebben de juiste connecties. Daarnaast willen ze ook een goede recensie als jij het hotel verlaat.
  • Neem de tijd.
    Soms lukt het niet om dezelfde dag te vertrekken, maar pas de volgende. Houd hier rekening mee en geniet dan gewoon nog even van de plek waar je op dat moment bent. Hoe minder haast je hebt, hoe prettiger het reizen zal voelen.
  • Geniet.
    Je bent niet pas op vakantie wanneer je je bestemming bereikt. Vergeet dan ook niet te genieten, soms is het zo simpel.

Goed. Nu je weet hoe je er moet komen, wil je natuurlijk weten wat er op het eiland te doen is. Aangezien ik twee keer een langere periode op dit eiland verbleef, heb ik veel tips voor je. Lees bijvoorbeeld eens mijn blogje over wat er te doen is op het eiland of je je ideale verblijf kan vinden.